Leverans

Hur levererar ni?

Vi levererar oftast själva inom Skåne, Blekinge, Halland, Bohuslän, Göteborg samt södra Kronoberg och avtalar en precis tid med er. I Stockholm med omnejd levererar vi stora kolli till en budfirma som heter B.e.s.t 24 som avtalar en precis tid med er. I övriga Sverige levereras dom flesta större kolli med DSV. Vi kan dock ofta leverera själva om ni bor längs E4 mellan Stockholm och Skåne där vi har vårt lager. Små paket skickas till närmaste utlämningsställe. Vi levererar till adressen. Man kan boka olika tilläggsalternativ i kassan om man önskar det.

Får man besked innan leverans?

Vi skickar alltid ett meddelande när din order skickas från oss med sändningsnummer så att du kan följa leveransen. Eller så avtalar vi med dig på tel innan vi kommer ut med din order.

Om man vill ändra leveransadress hur gör man då?

För att du som kund inte skall riskera att bli svindlad på din order om någon t.ex kapar ditt mejl konto, så måste all adressändring ske via oss. Vi hjälper dig gärna med detta mejla info@uifab.se.

Kan ni ta med min gamla soffa vid leverans?

Vi erbjuder tilläggstjänsten Ta med och återvinn 1 gammal soffa (endast i Stockholm & Skåne). Vi tar med och transporterar din gamla soffa och återvinner den.

Tjänsten går att beställa genom att välja alternativet i kassan under rubriken tilläggstjänster.

Tjänsten är tillgänglig i följande områden:

  • Stockholm
  • Skåne

Följande begränsningar gäller för tjänsten:

  • Max längd på soffan: 3 meter

Pris: 799 kr.

Undrar ni något eller om ni har frågor får ni gärna kontakta vår kundtjänst som gärna hjälper er.

Klicka här för att komma till kundtjänst

Retur och ångerrätt

Vem betalar returfrakten om jag skulle vilja returnera en soffa?

Vill du returnera din soffa så kan du göra det kostnadsfritt till våra butiker, eller så ombesörjer ni det enligt våra anvisningar. Vid byte till andra varor och reklamationer står givetvis vi för alla kostnader.

Kan man ångra sitt köp?

Som privatperson kan du alltid ångra ditt köp. Vi ger dig 14 dagars öppet köp. Även distansköplagen ger dig rätt att returnera en vara om du betalar returfrakten. Vi går utöver detta och ger dig 14 dagars fri retur om du lämnar den till någon av våra butiker i originalförpackning. Obs special beställda varor kan normalt sätt inte avbeställas, men vi tar det från fall till fall. Du kan läsa mer om detta i distansköplagen och på konsumentverkets hemsida där det finns en mall för detta om man hellre vill använda den. Du kan läsa mer om detta här:

Bäddsoffexpertens öppet köp policy

Hallå Konsument: Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Konsumentverket

Användning / funktion av bäddsoffa

Hur vet man om soffan är mjuk eller hård?

Madrasser och deras hårdhet

  • Pocket Spring: Medium / Hård
  • Latex: Mjuk
  • Bomull: Hård
  • Skumgummi: Medium
  • Kallskum: Mjuk-medelhård
  • Bonellresår: Medium
  • Viskoelastisk skum: Mjuk

Läs mer om olika madrasser, material och olika bäddsoffor på hjälp med att välja.

Vilka soffor kan man använda varje natt?

Vi har tagit fram en symbol som vi kallar för “anpassad för varje natt”.

Läsa mer om bäddbara möbler och sängar anpassade för varje natt.

Leveranstider

Hur lång leveranstid är det på era bäddsoffor?

Längst ner i produktbeskrivningen på varje produkt finns leveranstiden för produkten. Leveranstiden beror på vilka tygval du gör. Vi vill att du som kund skall ha mycket att välja på, därför har vi inte uteslutit några tygval så vissa val har längre leveranstid.

Kan man betala extra för att snabba på leveransen?

I vissa fall kan man beställa direktleverans från fabriken om produkten finns på lager, men då tillkommer en högre frakt avgift eftersom det är mycket dyrare att skicka en separat soffa främst från utlandet jämfört med att frakta flera soffor samtidigt. Hör gärna med oss så kan vi tala om hur det ser ut för den produkten du är intresserad av.

När kommer min soffa?

För aktuell orderstatus logga in på Mina sidor. När vi uppdaterar din order med den senaste statusen visas den på din order. Denna orderstatus skickas också till den mejladress du angivit i din order. Se din orderstatus i Mina sidor.

Vi levererar normalt i det tidsspannet som angivits på vår hemsida. Vi återkommer till dig så fort varan är skickad från fabriken och meddelar dig.

Utställning

Var ligger er butik?

Vi har en butik i Skåne-Tranås på Österlen. Öppettider och mer information om butiken finns på vår sida om butiken.

Betalning

Kan man betala en handpeng och resten vid leverans?

Ja, vi har ett betalningsalternativ i kassan där du betalar 1/3 vid köp och 2/3 vid leverans. Du kan även välja att betala med Walley faktura eller delbetala med Walley.

Kan man som företag få en faktura och betala på 30 dagar?

Ja visst alla företag som är medlemmar i vår företagsklubba kan välja att betala på 30 dagar mot faktura. Du kan lätt bli medlem när du lägger ditt köp i kassan.

Vi har betalt med kort men vill ha en mer specificerad faktura till bokföringen kan ni ordna det?

Givetvis ordnar vi en faktura på din betalning, mejla oss på info@ufab.se så ordnar vi det.

Övriga frågor

Kan man få ett tygprov hemskickat?

Ja vi skickar gärna en liten tygbit till er så att ni kan se hur tyget ser ut där hemma. Färger på tyger gör sig väldigt olika i ljuset i en större möbelaffär eller på en datorskärm jämfört med din belysning där hemma.

Jag vill gärna se hur man monterar soffan. Har ni monteringsanvisning?

Kundtjänst

Hur du kontaktar oss om du har andra frågor

För information om hur du kontaktar oss besök vår kundtjänstsida.

Hur hittar jag mer information och tips och råd om bäddbara möbler?

Du hittar också svar på dina frågor på vår blogg.

 

Frequently Asked Questions

Delivery

How do you deliver?

We offer home delivery of our sofas using DHL. You can select different delivery options at checkout.
We ship small packages using Posten and Schenker which lets you pick up your package at your closest delivery point.

Do you notify before you deliver?

When your delivery is shipped we always send a message with a tracking number so you can track your delivery. DHL always notify customers with a text message(SMS). Business customers can add text message(SMS) notification at checkout.

How do I change my delivery address?

In order to prevent fraud for example in case your email account is hijacked we require that all delivery address changes must be done by contacting us. We are happy to help with this and will notify DHL immediately. Mail us at info@uifab.se or call us at 040 405566 to change your delivery address.

Choosing the right sofa

How do you know if the sofa is soft or hard?
  • Pocket Spring: Medium / Hard
  • Latex: Medium / Hard
  • Cotton: Hard
  • Foam: Medium
  • High elastic foam: Soft-medium hard
  • Bonnel coil: Medium
  • Visco elastic foam: Soft

Most sofa beds are made with a medium mattress to fit most people. If you are light person a pocket spring mattress can be perceived as hard. In that case it might be a good option to add a softer mattress on top . We also offer sofas with the optional latex mattress which are soft and adapt to the body.
Futon mattresses are naturally harder but there are a lot options that are softer even for futon mattresses.

Which sofas can be used every night?

We have created a symbol that we call “made for every night use”.

You can read more on our made for every night use page.

Returns and right of withdrawal

Who pays for the return freight if I would like to return a sofa bed?

If you would like to return your order, you can do that free of charge in any of our shops. Or you can take care of it your selves in accordance with our terms and conditions. If you are helpful with filling out our return documents so that its possible to book a return freight with DHL.

Is it possible to withdraw from a purchase?

As a private customer you can always withdraw from a purchase and return the . We give you 14 days full free return. Also the Swedish law “Lagen om distansavtal” gives you the right of withdrawal if you pay the return freight. We do more that this and gives you 14 days right of withdrawal in original original packaging. You can read more about this in “Lagen om distansavtal” and on the Swedish Consumer Agency homepage that has a withdrawal from purchase template form. You can read more about that here:

Öppet köp / 14 days right of withdrawal

Distansköpslagen

Swedish Consumer Agency: withdrawal from purchase template form

Swedish Consumer Agency: Right of withdrawal

Swedish Consumer Agency: lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Delivery times

What is the delivery time for your sofa beds?

The delivery time for each sofa is shown at the bottom of every sofas description. The delivery time depends on which fabrics you choose. We want to offer our customers a wide range of fabrics which is why we haven’t excluded any fabric options.

Can you pay extra for expedited delivery?

In some cases you can get direct delivery from the manufacturer if they have the item in stock. Added shipping fees apply because it is more expensive to ship a single sofa from abroad compared to shipping multiple sofas in a single shipment. Please contact us and we’ll check if the items you are interested in are available.

When will my sofa be delivered?

We will send a preliminary delivery date as soon as we receive full payment, have ordered the sofa from the manufacturer and have received an order confirmation from the manufacturer. If you’ve ordered an item that is in stock we will ship it immediately and you will receive it within 3-5 business days.

Store

Where are your stores located?

We have a shop in Skåne-Tranås in the Österlen region of Skåne.
Read more about our store on our store page.

Payment

Can you pay a deposit and then pay the rest of the balance at delivery?

Yes, we have a payment option at checkout which lets you pay 1/3 when you order and 2/3 at delivery.

Can a business customer get an invoice with 30 days payment terms?

If you as a business have ordered from us previously and are listed in our invoice register we can send you an invoice with payment due after 30 days.

We have paid with a credit or debit card but we want a more detailed invoice for our accounting department. Can you do that?

Of course we can provide you with a more detailed invoice for your order(s). E-mail us at info@uifab.se and we’ll be happy to help you.

Other questions

Can I get a fabric sample shipped home to me?

Yes, we are happy to send a small piece of fabric to you in order for you to evaluate how the fabric looks in your home. The colour of the fabric looks different under the lighting in a store or on a display compared to what it looks like under your lightning at home.

I would like to see how to assemble the sofa. Do you have assembly instructions?

You can find assembly instructions here: Monteringsanvisningar (Assembly instructions)

How to contact us

How to contact us

If you didn’t find the answer to your questions here we are always happy to answer your questions. Email us at info@uifab.se (answer within 24h) or call us at 040 405566 between 8 am and 10 pm, 7 days a week, 365 days of the year.